Når din hud er hangry part 2

Når din hud er hangry part 2

WHAAAT kommer der allerede et nyt blogindlæg, tænker du selvfølgelig som fast læser af bloggen. Jeg tænkte, at jeg ikke kunne vente alt for længe med at følge op med råd til, hvad du kan gøre, hvis du sidder alene i din studielejlighed med en Ben & Jerrys i den ene hånd og en tom vinflaske i den anden. Alt imens, at du føler dig en kende alene, selvom du har talt med din mor 1000 gange inden middagsfrysepizzaen.

Denne blog er til dig, og alle andre der hudsulter, og derudover er det faktisk også nogle ret nyttige råd at have med i rygsækken, hvis du nu tilfældigt arbejder inden for sundhedssektoren og arbejder med ældre eller psykiske sårbare.

MEN som jeg nævnte i min tidligere blog, er det altså ALLE, der kan opleve hudsult i denne Covid-19 tid. Jeg laver lige en hurtig brush up på, hvad hudsult er.

Hvis man oplever fraværet af berøring, kan man opleve hudsult, som på den korte bane kan føre til en følelse af, at der mangler noget, en uro i kroppen og måske problemer med at sove. På længere sigt bliver det altså en kende mere alvorligt, for der kan fraværet af nærhed og berøring være medvirkende til stress, depression og en dyb følelse af ensomhed.

I korte træk skal vi lave en undvigelsesmanøvre fra stress og depression. Derfor vil jeg nu komme med en række råd, som man enten kan lave med sig selv eller huske på, hvis I møder enlige eller ældre, der giver udtryk for nogle af de overstående symptomer.

Formålet med rådene er at få gang i produktionen af hormonet oxytocin, som er det sammen hormon, der bliver produceret ved berøring. Det er vigtigt at understrege, at rådene ikke skal erstatte fysisk kontakt, men kan anvendes til at lindre symptomer for hudsult, i en tid som er ekstrem.

  1. Ta’ et laaaaaangt bad. Ja okay, det er ikke det meste miljøbevidste råd, MEN dit mentale helbred er nu også ret vigtigt. Vandets stråler eller tryk fra vandet i et badekar udløser nemlig det famøse oxytocin. Tag dig tid og nyd badet. Mærk efter, hvordan vandet føles på din hud. Hvis man nu også er så heldig, at man har en rub my duckie badeand, så kan man da tage den med.
  2. Når du så er færdig med dit laaaaaange bad, så kan du lige så godt fortsætte selvforkælelsen med at smøre dig ind. Det er ikke kun godt for din tørre hud, men trykket ved berøringen frigiver igen oxytocin. Jamen jublen vil ingen ende tage! Igen skal du give dig tid og mærk efter, hvordan det føles. Smør langsomt med lidt hårdere tryk. Det er vel ikke det værste at få (eller kræve) lidt mere “mig” tid♥️.
  3. Så er det tid til at finde din indre Beyonce, Poul Reichhardt eller andre som bare altid får et smil frem på læberne. Syng så det skræmmer naboerne og hop i sofaen. Du kan gøre det med dig selv, din familie eller gennem fællesskaber over de sociale medier -Jeg lover, at du bliver glad i låget. 😁
  4. Har du et kæledyr, så er det bare fjong-ballon i denne tid. Når du kæler med et kæledyr, kan du nemlig frigive oxytocin – ja, den er god nok. Det, at blive mødt med gensynsglæde, medfører regelmæssig frigivelse af oxytocin. Havde du alligevel overvejet et nyt medlem af familien, er det et oplagt tidspunkt at gøre det på! Her vil jeg bare lige minde om, at man selvfølgelig skal have tid og overskud til dyret, når Coronatiden er ovre.
  5. Hvis man hverken har, eller har lyst til at anskaffe sig et kæledyr, kan du finde sin gamle bamse frem. I KNOW, det lyder mærkeligt, men der er ingen, der kigger alligevel, så hvorfor ikke prøve. At putte med en bamse eller tung dyne (tip, man kan putte to dyner ind i samme betræk for at få øget vægtfornemmelse) giver også tryk, der frigiver hormonet, vi alle er vilde med.
  6. Udforsk og udfordre din hud. I en travl hverdag glemmer vi, hvordan simple ting føles. Nu har vi endelig tiden til at genopdage følelser på huden. Børst, tryk, gnid, kild med forskellige materiale, gå med bare fødder i græsset, på asfalten og hold en pause på dørmåtten. Lad din kreativitet få frit løb, når det gælder sansestimuli!
  7. Når du så begiver dig udenfor, så er det altså en smaddergod ide at få øjenkontakt og sende et varmt smil til de mennesker, vi møder. Hvis man er modig, kan man jo sende en lille anerkendende bemærkning efter personen. Hvem kan ikke lide at få at vide, at man har flotte solbriller.

Har du et godt netværk, kan jeg anbefale at holde video- eller telefonsamtaler dagligt.

Jeg håber, at du eller nogen i dit netværk kan få gavn af mine råd. Sidder du og læser dette, og føler dig ensom uden at have nogen at række ud til, skal du være mere end velkommen til at skrive til mig på sandi@sundseksualitet.

Hjælp hinanden på afstand – Peace out

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *